tisdag 1 mars 2011

v.33+0

Ny vecka igen! Nu går vi in i graviditetsvecka 34, åh vi börjar komma närmare och närmare! =) Dessvärre blev det ingen superstart på denna vecka, har sovit otroligt dåligt och varit uppe och kissat vad som känns som en miljon gånger i natt. Drömt massor av drömmar som gjort att jag vaknat ledsen och när jag väl kliver ur sängen på morgonen känner jag mig alldeles febrig och förkyld. Dessutom känns det konstigt i hela magen, som nu mer består av hela livmodern. Det känns som om att jag har någon form av träningsvärk i den och så fort jag reser mig och börjar gå får jag lite sammandragningar. Så jag försöker ta det lugn nu på morgonen och hoppas att det lugnar ned sig och att jag känner mig piggare så jag kan åka till skolan sen.

Precis som det står om denna graviditetsvecka så börjar min förlovningsring kännas trängre, så jag tror att jag börjat lägga på mig lite vätska nu. Bebisen väger nu ca. 2000-2300 gram och är ca. 44-46 cm lång från huvud till häl. Något som känns skönt att läsa är detta:

"Om barnet föds är det fortfarande ömtåligt, och behöver extra värme och mat. Men många klarar sin andning bra och långt ifrån alla behöver ligga i kuvös."

/Maria

4 kommentarer:

  1. Åh vad jag längtar tillbaka till min graviditet när jag går in och läser din blogg! :D Alltså, det är ju helt UNDERBART att ha Vide liggandes här brevid så jag kan snusa på honom och pussa på honom precis när jag vill. Men jag längtar som en tok efter att få vara gravid och uppleva allt igen. :) Nu står det inte på förrens du har det lilla knyttet i famnen. Om jag ska ge några tips förresten så, sy (eller köp) en amningskudde. Den har varit till stor hjälp dels under amningen och sen att använda som uppstöttning. Nu ligger Vide tex och sover i soffan med amningskudden som skydd runt om så han inte trillar ner. Helt perfekt. Ett annat tips för att spara pengar när den lille kommer ut är tygblöjor. Det är visserligen mer jobb än med vanliga blöjor men det kan vara värt att kolla upp i alle fall. :) Kram.

    SvaraRadera
  2. Haha! Ja det är verkligen underbart att få vara med om den här upplevelsen, känner dock att jag nu väntat så länge på bebisen att jag spricker om jag inte får träffa honom snart! :P Trots allt det jobbiga med alla krämpor osv så är det verkligen helt fantastiskt och jag skulle inte byta bort det mot något!

    Ja, jag har funderat på att sy en amningskudde, funderar dock på om det går lika bra att fylla den med vadd eller om man borde ha sådana kulor i? Vad har du? Är den smalare på ena sidan eller jämntjock? Vill bara ha lite tips på vad som är bäst. =)

    Tygblöjor har vi bestämt oss för att inte använda, men det är bara så som vi känner. =)

    Tack så mycket för alla tips! Ska bli så kul att träffas med våra bebisar sen! =)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag förstår att du längtar!! :) Jag köpte vadd och fyllde min amningskudde med och det har fungerat hur bra som helst. Min är jämntjock på båda sidor och dessutom har jag struntat i det snöre som finns med i vissa mönster att man ska ha. Jag tyckte att det var lite onödigt. http://www.amningskudde.com/sy-en-amningskudde-sjalv/ Detta är mönstret som jag använde mig av och den har fungerat jättebra. Jag fick dock låta min mamma sy kudden då jag bröt ihop och inte kunde sluta grina vid första motgången. ;) Man har inte riktigt koll på alla känslor sådär i slutet. Haha. Ett annat tips som jag glömde skriva innan är mjölkuppsamlingskupor om du har tänkt amma. Perfekt att få lite mjölk över att frysa in i iskuber och ta fram och värma i vattenbad om det skulle behövas, om Gustav är hemma ensam med lillen eller så. Kram.

    SvaraRadera
  4. Vad bra, jag har massor av vadd hemma så då ska jag nog slå slag i saken och sy en amningkudde. Det där mönstret hittade jag också förut och tänkt att jag skulle använda mig av. Bra att veta att det fungerar bra! =) Haha, jag förstår dig och kan tänka mig att man kan bli ännu värre än vad jag redan är emellanåt. Stackars Gustav! ;)

    Ja, jag har tänkt amma och har funderat på hur man lättast gör för att spara mjölk som man kan frysa in och som Gustav kan mata med. Mjölkuppsamlingskupor, det ska jag komma ihåg! =)
    Kram

    SvaraRadera

Lämna gärna ett avtryck här!