måndag 10 september 2012

Plankan 12 minuter om dagen?

Fick en fråga om hur det egentligen gick med den där plankan 12 minuter om dagen - utmaningen som jag antog.

Det gick bra! Jag körde på med 12 minuter varje dag i närmare 2 månader. Jag började med att stå alla minuter på knä för att sedan successivt öka antal minuter stående på tå. Kom nog upp i 5 minuter på tå om dagen där på slutet.

Sen började jag köra några minuter om dagen då jag endast stog på tå istället för 3 gånger (på knä för att få ihop 12 minuter) om dagen. Så det blev ca. 3-4 minuter då.

Sen. Ja sen kom sjukdomar och jag började med annan träning då man redan tränar mycket mage, inklusive plankan och då rann det liksom ut i sanden. Jag brukar alltid köra några minuter, samt några andra mag- och ryggövningar efter jag powerwalkat eller joggat. Men numer blir det blir alltså varken varje dag eller 12 minuter.

Men nog gjorde det skillnad. Jag upplever verkligen att magen stramade åt sig, men framförallt vilken skillnad det är på vad jag orkar. Förr kunde jag inte ens stå 15 sekunder på tå. Så det var värt allt kämpande för jag känner hur mycket starkare och plattare min mage blivit!

Egentligen borde jag ju fortsätta med dessa 12 minuter om dagen, för j*lar annamma vilket resultat man skulle få. Men let´s face it, jag orkar inte hålla på 12 minuter om dagen i all evighet. Särskilt för att jag är sådan att skulle se det som världens undergång om jag en dag missar mina minuter..

Hur gick det för er andra?

1 kommentar:

  1. Plankan är verkligen toppen. Kört i 3 veckor nu (inte 12 minuter om dagen dock) Men fasen vilken skillnad det har blivit =)

    SvaraRadera

Lämna gärna ett avtryck här!