tisdag 17 april 2012

Utmanad

Jag har blivit taggad i en utmaning av både Fifi och Jos där man ska svara på frågor. Himla kul tycker jag och tar en kopp kaffe i handen och datorn i knät. Så här går utmaningen till:

– Each tagged person must answer the 11 questions given to them by their “tagger” and post it on their blog.
– Then, choose 11 new people to tag and link them in your post.
– Create 11 new questions for the people you tag to answer.
– Go to their page and tell them they’ve been tagged!
– Do not tag back to the person who has already tagged you.


Jag börjar med Fifis frågor:

1. Hur var du när du var liten?
Jag var nog ett litet busfrö, hittade på mycket tok, älskade att klä mig fint i klänning och kjol och skulle alltid välja kläder själv (mamma hade det inte lätt), jag tror också att jag kunde vara blyg ibland, jag var mammas flicka och älskade mormor, jag var inte helt snäll mot min lillebror alla gånger och brukade bära vår kanin i örat. Det jag själv kommer ihåg som bäst var all utklädning, det var det roligaste som fanns att klä ut sig, obligatoriskt var en peruk eller sjal på huvudet så jag kunde låtsas att jag hade långt hår, jag använde stenar eller snäckor som bröst och försökte oftast tvinga lillebror att vara med på utklädningen. Jag älskade musik och dans och hade för jämnan uppvisning för mamma och pappa, jag brukade tillsammans med kompisar utforma olika uppträdanden som mamma fick videofilma. Jag dansade även så fort jag hörde musik, som mellan hyllorna på affären till exempel.
2. Vad stör du dig på hos dig själv?
Det är nog att jag aldrig tycker att jag är riktigt bra, det är alltid fel på mig, gärna flera fel, och jag måste alltid leva upp till allas förväntningar (även då det är jag själv som hittat på dessa).
3. Vilket är ditt älsklingsplagg genom alla tider?
Det får nog bli jeans. Jeans fungerar alltid men tyvärr sliter jag alltid sönder de som jag verkligen älskar, men man hittar ju nya favoriter lite då och då!
4. Vilken TV-seriekaraktär vill du vara och varför?
Jag skulle kunna välja Gabrielle Solis i Desperate Housewives (jag ser ju inga andra serier). Hon är snygg, får klä sig i snygga designerkläder, kan inreda sitt hem hur hon vill, har alltid något på gång, hon tar hand om sig själv och sin kropp och har trotsiga underbara ungar. Det verkar liksom ganska roligt att vara hon. Men sen finns det såklart nackdelar med den karaktären, men de behöver vi ju inte lista här och nu!
5. Vilket beteende hos andra gör dig galen?
Det är när folk är falska, när de sätter upp en fasad och är så trevlig och glad emot någon och sedan sanckar skit bakom ryggen på hen. Problemet med det beteendet är ju att det alltid brukar komma fram i slutändan. Varför kan inte folk vara lite mer ärliga, finkänsligt ärliga?
6. Vilken är den finaste komplimangen du har fått?
Oj den var svår. När jag var i Karibien kallade de lokala killarna min rumpa för en ”Big bumper”, ”Cadillac” och ”Wide screen”. Jag hade lite svårt att ta det som positivt, men de menade på att det var en väldigt fin komplimang. Tilläggas ska att jag då var himmelens mycket smalare än jag är nu. Fast just det, den finaste komplimangen jag fått var det ju. Jag kommer inte på någon speciellt komplimang så här på rakt arm, men jag brukar bli väldigt glad då någon ger mig komplimanger över min utstrålning, över saker jag gjort eller saker jag kan. Jag tar även åt mig väldigt mycket då folk ger komplimanger till William, eller säger något över hur jag är som mamma.
7. Vad gör dig generad?
Det är nog när jag får komplimanger. Eftersom jag, som jag skrev tidigare, aldrig riktigt tycker att jag är riktigt bra, så blir jag generad och kan inte riktigt ta till mig när någon ger mig en komplimang. Jag vet heller inte hur jag ska svara, det blir liksom ett leende och något konstigt mumlande..
8. Vad är mod för dig?
Det är nog när man vågar stå upp för sig själv och andra. Att man vågar säga ifrån och inte skäms över vad man tycker och tänker. Att man står på sig och kan sätta personer som beter sig illa på plats. Jag önskar att jag var lite mer så..
9. Vad vill du lära dig?
Jag skulle verkligen vilja lära mig att spela gitarr, för hur mysigt skulle inte det vara. Då kunde jag spela och sjunga med William och även anväda gitarren på förskolan vid samlingar. Dessvärre verkar jag inte ha talangen att kunna spela instrument, jag har provat, men det går liksom inte. Eller så ger jag helt enkelt bara upp för fort.
10. Vad tycker anser du vara mest fel i samhället?
Att det är så orättvist, att vissa människor ska tjäna miljoner medan andra inte ens har tak över huvudet. Självklart har vissa mer utbildningar och högt uppsatta jobb och är värda att tjäna mer pengar, men jag önskar ändå att det vore lite mer rättvist fördelat mellan alla människor, så att alla kan få leva och må bra. Med detta menar jag såklart inte att man ska kunna gå hemma och skita i allt och ändå ha bra med inkomst, självklart måste man bidra med något. Alla borde få chansen till det, att bidra med något, tycker jag.
11. Och vad kommer du att gnälla på om "dagens ungdom" när du är gammal och grå?
Jasi, de vet man aldrig. Kanske är det att ungdomarna bara sitter med den där telefonen i handen och är osociala? Precis som jag själv gör ibland..

Och så fortsätter jag med Jos frågor:

1. Om du bara fick äta en maträtt resten av livet, vilken skulle det bli?
Det skulle kunna bli spagetti och köttfärssås, för hu-ur gott är inte det!?
2. När blev du riktigt arg senaste, och varför?
Humm, det var nog när jag och G körde en ordentlig urladdning. Det blev helt enkelt för mycket när vi var så dåliga, då varken jag eller han orkade och då William var ledsen hela tiden och vägrade äta. Då blev vi sura och griniga, men desto gladare efteråt!
3. Vad önskar du att du gjorde lite oftare?
Jag önskar att jag var bättre på att stressa av. Bara slappna av, kanske lyxa till det med en ansiktsbehandling eller lite nagelfix. Att jag kunde släppa allt jag stressar upp mig över och bara njuta.
4. Bästa ålder?
Om jag ska välja någon ålder som jag själv upplevt så skulle det nog vara att vara barn. För tänk så skönt det måste vara innan man upptäcker alla krav som ställs på en, då man bara är sig själv och kan leka mest hela dagarna. Blir man sur över något så är det bara att gnälla lite så gör mamman och pappan så gott de kan för att tillfredsställa ens behov.
5. När någon uppenbart tränger sig före dig i kön, vad gör du?
Jag brukar sucka och blänga på personen i fråga, men inte säga något. Istället står jag bakom personen och känner mig sur och irriterad. En gång när jag var gravid, alla vet väl hur gravidhormoner kan bete sig? Så blev jag svinsur och sa surt att ”-Ursäkta, men jag stod faktiskt före dig!”. Karl bara blängde tillbaka och såg nästan lite smårädd ut samtidigt som han backade ett steg och släppte förbi mig. Jag kände mig fortfarande sur men också taskig som lät så himmelens arg mot honom. Sen att mitt kort inte fungerade i kassan och jag fick lov att ringa in Gustav som satt i bilen och väntade, vilket i sin tur gjorde att jag i alla fall fick lov att släppa förbi den där karl, nej det var ju inte alls pinsamt...!
6. Vilket föredrar du, vår eller höst?
Vår, utan tvekan. Visst kan hösten vara otroligt vacker, men alltså våren. Våren och solen som blir varm, fåglar som kvittrar, gräset som blir grönt, blommor som tittar upp och så den där fantastiskt pirriga känslan man får i kroppen då man väntar in sommaren!
7. Tv-program du inte vill missa men skäms lite för att du tittar på?
Oj, den blev svår eftersom vi inte har några Tv-kanaler så följer jag inga Tv-program. Men Desperate Housewives är ett måste att se! Fast jag skäms ju inte för att titta på det. När jag är hemma hos mamma och pappa, där det finns Tv-kanaler brukar jag iofs kunna sitta och glo på Top Model, vilket egentligen faktiskt känns lite småskämmigt. Men jag tycker det är så roligt att se hur alla foton blir i slutändan!
8. Vad gör dig sådär riktigt bubbligt glad?
Det är när jag är glad, Gustav är glad och William är glad. Det är härligt väder ute, vi ska äta något gott, vi skämtar, skrattar och busar. Då känns livet sådär underbart att det bubblar i magen!
9. Senast lästa bok, och vad tyckte du om den?
De senaste böcker jag läst är kurslitteratur. På slutet var böckerna dessutom dötråkiga så jag har nog inte så mycket intressant att säga om dem.. tyvärr.
10. En daglig ritual du har svårt att bryta?
Det första jag tänker på är morgon kaffet. De dagar jag hoppat över det så känns det verkligen i hela kroppen. Jag är nog beroende..
11. Vad hoppas du att du gör om tio år?
Då hoppas jag att jag jobbar som förskollärare, jag hoppas att William fått syskon, kanske ett eller två, att vi fortfarande bor i något fint hus, jag hoppas att jag är en sådan där människa full av energi som bara orkar med hur mycket som helst om dagarna och så hoppas jag att jag och Gustav är lyckligt gifta!

De här goa tjejerna vill jag ska svara på mina frågor:
Sara
Janina
Tina
Christine
Lisa
Anna
Moa
Jessica
Ida
Frida
Lala

Och här kommer mina frågor:
1. Vad heter du i andranamn och vad betyder det namnet för dig?
2. När du var liten, vad ville du då bli när du blev stor?
3. Vilka fem saker gör dig riktigt glad, och varför?
4. Vad har du för favoritfärg?
5. Tycker du om att röra på dig? Vad är i så fall ditt bästa träningstips?
6. Vad har du på dig när du känner dig som snyggast?
7. Varmt eller kallt? (Varsågod att tolka fritt)
8. Vad kan du inte lämna hemmet utan?
9. Om du var känd, vad skulle du då vara känd för?
10. Har du någon särskild framtipsplan? Berätta om den!
11. Ett drömscenario?

4 kommentarer:

  1. Åh tack vännen! Ska försööööka hinna med detta =)

    Brun utan sol (bus) är en riktigt bra grej. Men det gäller att satsa. Många gillar åhlens eller apotekets bus. själv gillar jag dem inta alls. De bli flammigt och de sitter inte spec bra, man ser skitig ut efter någon dag.

    Jag kör på lancome. Den är dyr, men det är vårt det tycker jag. Ibland har jag kört med bus våtservetter - sun tan eller nått heter dem. De är jättelätta, men ger inte överdrivet mycket färg tycker jag, och då är jag bleeek!
    Hemligheten vad gäller alla dessa produkter är väll att skrubba sig skitnoga innan. Annars blir det garanterat flammigt.
    Tar ett tag innan man lär sig tekniken för att få det snyggt. Nu var det länge sedan jag använde så det blev lite flammigt på armarna, men inget man kanske stör ihjäl sig på =)

    Kramar!

    SvaraRadera
  2. Hahaha, jag missade frågorna helt o hållet :D
    Vilken noob jag är, haha, ska besvara dom nu :D
    Puss!

    SvaraRadera
  3. Tack! Klurigt, ska fundera lite på´t, men svar kommer - var så säker! =)

    SvaraRadera

Lämna gärna ett avtryck här!