onsdag 15 februari 2012

Vill bara äta själv

Den här lille killen har blivit sämre på att äta på sista tiden. Eller egentligen inte sämre utan bara sämre på att äta barnmat med sked. Han spottar liksom bara ut den och vi får kämpa som sjutton för att få honom att svälja den. Han har däremot blivit bättre på att äta själv. Han har lärt sig pincettgreppet och stoppar gärna i sig maten alldeles själv. Smörgåsrån, banan, leverpastejsbitar, flingor, majs, jorgubbsbitar och pasta är sådant han gladeligen stoppar i sig. Saker som broccoli, ärtor och blomkål äter han inte, det kastas bara på golvet. Lägger man lite barnmat framför honom så stoppar han då rakt inte in det i munnen, då börjar istället geggkalaset!

Lille W börjar helt enkelt bli stor nu och vill äta själv!



Dåså, till slutklämmen. HJÄLP oss! Kom med massor av tips på bra plockmat!

6 kommentarer:

  1. Tack för din kommentar, jag håller helt och hållet med dig. Sen att folk sätter vilka färger dom vill på sitt barn skiter jag i :P
    Men då ska inte folk kritisera mig för att jag vill ha rosa på flickor o blått på pojkar.. Det finns ju faktiskt barn som är svårare att veta vad det är för kön, har då killen långt hår o är klädd i rosa kan han ju bli antagen för att vara flicka.. Var en idiot som tyckte att man skulle självdö om man tyckte så.. Ibland vill jag bara slita huvudet av vissa ;)

    Och angående W, barn äter bättre om dom får pilla i sig maten själv :)
    Dessutom är nog hemlagad mat bäst, vem vet egentligen vad barnmaten innehåller? Den funkade bra som råttmat dock :D

    SvaraRadera
  2. Hahaha, ja man kan bli galen för mindre! Men samtidigt så är det ju så klart de små liven som går först. För mig spelar det ju egentligen ingen roll då jag redan har en fil.kand i ekonomi, jag försöker ju bara fräscha upp det trötta huvudet så att jag kan känna mig säker i att kunna byta jobb när det är dags att börja jobba igen. Och nåt lär ju ha fastnat kan man ju hoppas... ;)

    Thilde testade stuvade makaroner och falukorv och ärtor häromdagen, det gillades skarpt. Tänkte köra på köttbullar med mos nästa vecka. Moset är kanske inte så plockvänligt, men på nåt sätt får hon nog i sig det. Jag tror å andra sidan att de kan käka allt som vi äter nu, kanske inte lika kryddstarkt och naturligtvis inte det de inte får käka ännu men annars är det nog bara att köra på :)

    SvaraRadera
  3. Vi har ju kört med enbart plockmat i några månader nu, det är så mycket smidigare oc roligare än att mata med sked och Elly äter bättre. Några tips: pannkaka, crepes, kokt fisk, kokt eller stekt ägg, ugnslagad lax, hamburgare, frikadeller, köttfärslimpa, bulgur, kikärter, kikärtsgryta, majs, ost, riskaka… Det blir ju ofta kladdigt och smuligt, men det är det värt!

    SvaraRadera
  4. Tack så mycket för alla bra tips! Vi testar oss fram här hemma nu! :)

    SvaraRadera
  5. Hahaha! Förlåt men vilket härligt kort!
    Om du tar smörgås och breder den med typ smör, ngt kladdigt emellan och sedan lägger ihop dem och så delar du på dem i passande storlek, blir inte lika kladdigt. Frukt får hon varje dag i passande bitar fast nu kan hon ju iofs äta stora bitar eftersom hon biter av själv..annars så vill hon faktiskt inte äta alls om jag matar utan det skall ätas själv och har gaffeln åkt ned på golvet så får den lika gärna stanna.. :)

    SvaraRadera
  6. Oj, skickade iväg lite för tidigt :)
    Junie äter samma mat som vi äter numer. Nu kanske vi inte riktigt har bebis i samma "ålder" när det gäller maten men jag började med det rätt så tidigt eftersom hon fick en massa tänder så fort..lika bra :)

    SvaraRadera

Lämna gärna ett avtryck här!