fredag 1 juli 2011

Måltidsmåttet

Här om dagen när jag kikade runt i olika bloggar snubblade jag över något som kallas måltidsmåttet. Jag fortsatte läsa om det och vad olika människor tycker om det och bestämde mig för att beställa ett.

Måltidsmåttet ser ut ungefär som en vanlig måttsats. Den har fyra olika mått, en som mäter hur mycket grönsaker man minst behöver, en annan som mäter hur mycket kolhydrater man behöver, en som mäter hur mycket protein man behöver samt en som mäter hur mycket sås man kan äta. Det finns två olika måttsatser, en för män och en för kvinnor. Man fyller måtten upp till kanten och får helt enkelt skära sönder saker som inte får plats i måtten. Måltidsmåttet fungerar som tallriksmodellen men gör det enklare att ta så mycket av allt som man behöver så man inte äter alldeles för stora portioner i onödan. Som jag skrev så mäter det hur mycket grönsaker man minst behöver vilket gör att man kan ta mer av det om man inte känner sig mätt. Måttet går att diska i diskmaskin.


Jag har svårt för "svältdieter" och ville försäkra mig om att man inte bara fick äta pytteportioner men såg i bloggar där folk fotat sina portioner att det fyller upp en hel tallrik och att man blir mätt. Jag älskar också mat och har jättesvårt för dieter där man ska välja bort något. Med det här måttet får man äta av allt, istället för att välja bort något får man hjälp att lära sig hur mycket man behöver av allt. Jag älskar också sås och kan ösa på massor därför tycker jag det är suveränt att det finns ett mått även för såser. Jag tänker att det här måttet kan hjälpa mig i min "kamp" mot kilona eftersom jag har en tendens att äta stora portioner och tar gärna mer för att "det är gott". Ibland äter jag fast jag håller på att spricka och blir illamående. Jag tänker att måttet kan hjälpa mig att begränsa mina portioner till man vant både magen och ögat vid mängden av allt och kan klara sig utan måttet. Jag läste att en dietist skrivit att hon skulle byta plats på måttet för kolhydrater och måttet för protein eftersom det förstnämnda är större. Hon menar att man behöver mer protein än kolhydrater så jag tänker nog göra så.

Jag hoppas jag fått hem måttet efter semestern för då tusan! Jag känner mig så taggad nu! :)

Självklart kommer jag att recensera måttet!

/Maria - iphone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett avtryck här!