onsdag 24 augusti 2011

Det där med sömn..

Vår lille kille har alltid varit duktig att sova om nätterna. Redan när han var ett par veckor började han sova 4-6 timmar i sträck och några veckor senare sov han 6-9 timmar i sträck under första passet. Passen efter det brukar vara allt mellan 1-3 timmar. Han sover alltid sammanlagt 12 timmar, alltså, somnar han vid 21 så vill han gå upp vid 9 på morgonen. Så gör han fortfarande. Men däremot så sover han inte alls så långa pass som han brukade förut. Nu ligger de första två passen på 3,5-4 timmar ungefär. Någon enstaka gång har han skrapat ihop 5-6 timmar. Det började i samband med att han började gråta så där hysteriskt som jag skrev om. Han har förresten inte varit så ledsen på en vecka nu, känns jätteskönt för det gör så ont i hjärtat när han gråter. Min gissning är att det berodde på att han behövde mer mjölk. Han har ammat oftare och för några dagar sen började det rinna till och tuttarna blev ännu större! (amningsbehåarna passar knappt längre) Jag tror att det är det här med mjölken som är anledningen till att han sover kortare pass. Att han helt enkelt behöver mer mat nu och inte står sig lika länge på mjölken som förut. Men det gör ingenting. Visst hann vi bli väldigt bortskämda med sömnen, men jag tycker fortfarande vi får sova bra och jag är aldrig så trött så jag håller på att storkna under dagarna. Något som underlättar väldigt bra är att han vaknar, ammar liggandes bredvid mig i sängen och sedan somnar om. Han får då sova kvar eller så bär jag tillbaka honom till sin säng. Det beror på vad klockan är. Han vet att det är natt och att vi ska fortsätta sova, han blir inte pigg och ska busa eller så. Inte förrän det gått ca. 12 timmar och han tycker det är dags att gå upp. :)

Vår duktiga pojke! :)

/Maria - iphone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett avtryck här!