fredag 2 september 2011

Vad är det med folk!?

Jag förstår inte varför främmande människor (i det här fallet äldre kvinnor) ska vara och ta på ens barn, särskilt när man ammar!? Jag trodde inte folk gjorde så. Jag menar, nog tusan skulle inte jag gå fram till en mamma med hennes barn när hon ammar och börja ta på det..!

Det började igår, jag ammade i mammas salong varpå en kund kommer in. Britt sa att vi har en bebis på besök idag, då kunden svarar att bebisen är hungrig och så går hon fram och börjar stryka honom på kinden! Jag blev så chockad att jag inte riktigt visste vad jag skulle göra. Både att man bara tar på en främmande bebis men att man även ska vara vid bröstet på mamman. Sen så kan man väl respektera att bebisen vill vara ifred när den äter?

Idag när jag ammade i Åhléns resturang så kom en tant fram och frågade hur gammal han var och jag svarade trevligt. Så ställer hon sig precis framför oss och bara stirrar och så börjar hon ta honom på benet. Både Therese och jag blev lika chockade.

Det är samma sak när man är på affären och folk tittar ner i barnstolen på vagnen med ansiktet sisådär en decimeter från bebisen.

Jag fattar det inte riktigt. Man kan ju inte bara "gå på" en främmande bebis. Och för att inte tala om att man med en liten bebis ändå är rädd för bacilusker, för tänk om något olyckligt nog skulle lyckas smitta honom med RS viruset? Som ett exempel bara.

Aja, då fick jag klaga av mig. Jag blir bara så ställd när folk blir så framfusiga att jag inte vet riktigt hur jag ska reagera.

/Maria - iphone

6 kommentarer:

  1. Jag fattar inte hur någon kan göra så, det är fullständigt respektlöst och integritetskränkande! Jag har aldrig varit med om det, som tur är. Det har bara varit tanter som har kikat in i vagnen och frågat om det är en pojke eller flicka. Som om det spelar någon som helst roll för dem...

    SvaraRadera
  2. Klaga på gumman!
    Jag hade blivit arg och snäst av dom!

    Och hattmakargratängen, jaaa, den är så god!
    Receptet finns här: http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e61cbbdafb0e_Hattmakargrat%E4ng.jpg

    Puss!

    SvaraRadera
  3. Ja du gumman, det är inte trevligt, speciellt inte när man sitter med bröstet framme och lillen äter... som om dom vill att man ska klappa dom på kinden när dom sitter och äter??!!?? Dom kan väl titta på avstånd om dom tycker det ser sött och mysigt ut, men inte vara och ta på bebisen. Du får säga till dom att ni får respektera men han äter nu, så vi behöver vara ifred. Du får gärna TITTA på honom sen, när han ätit klart. Håller med Fifi väldigt respektlöst är det! Man frågar väl först om man får ta på bebisen... Alla bär vi på så mycket basilusker så det måste man respektera... Puss & Kram gumman

    SvaraRadera
  4. Våga bli arg och säg ifrån, Mia. Jag vet själv med mig att det är inte det lättaste alltid, men det är nog det bästa. Sätt ner foten på en gång och säg att "det är inte okej!" Det är ditt barn!
    PUSS!

    Bra bloggtips; ladydahmer.se

    SvaraRadera
  5. Jag förstår hur du känner! Förstår inte hur folk kan vara så påträngande.
    Förstår dom inte själva hur känsligt barnet är för virus? Eller att inte respektera när barnet ammas? Det är ju sjukt!

    Fundera lite på mössan du. De är otroligt söta och har fått in en del beställningar =)
    Antar att folk passar på nu innan jag ska föda ;-)
    Valfri färg på text, och eventuell stjärna.

    Kramar

    SvaraRadera
  6. Ja ibland blir man verkligen förundrad över hur folk är funtade. Måste ha varit jättejobbigt. Är det nån gång man vill vara ifred så är det ju när man ammar liksom.

    SvaraRadera

Lämna gärna ett avtryck här!