fredag 27 maj 2011

Fredagsmys

Här har vi haft riktigt fredagsmys med en liten flaska Asti, jordgubbar och massor av tända ljus! Den flaskan fick vi av mamma efter förlossningen så vi kunde skåla men det är först nu jag vågat mig på att öppna den eftersom jag tycker det känns olustigt att dricka alkohol medan jag ammar. Under inskrivningen hos barnmorskan då vi skulle fylla i ett papper om våra alkoholvanor (som knappt existerar) sa barnmorskan till oss att det är okej att dricka något glas medan man ammar eftersom är så pass lite som går över i bröstmjölken. Det var snarare så att man inte skulle dricka sig onykter för att man då blir "konstig" än för att alkoholen var farligt för barnet. På Livsmedelsverket står det att 1-2 glas i veckan är okej att dricka medan man ammar. Även Systembolaget går ut med att det är okej med 1-2 glas i veckan. Mamma berättade även att när hon födde barn (nog för att det var ett tag sedan) då fick man champagne att skåla i efter förlossningen, även Gustavs mamma sa att hon drack vin medan hon ammade. Så jag tänkte att ett halvt glas Asti kanske inte är så farligt. Men det känns såklart olustigt och otroligt konstigt, särskilt eftersom det var ett år sedan jag drack något med alkohol i. Man har också fått inbyggt i sig sedan graviditeten att man inte ska dricka och det känns fortfarande förbjudet. Men som sagt, det känns fortfarande fel och fast jag vet att det inte är någon fara så har jag dåligt samvete. Jag menar, jag har alltid tänkt att jag absolut inte ska dricka medan jag ammar! Det här lilla glaset var för mig och Gustav, för att vi skulle få skåla och njuta av några klunkar bubbel, för att fira vårt underbara liv tillsammans med vår älskade son! <3


Eftersom folk är så snabba på att lägga sig i (vilket irriterar mig otroligt mycket) vill jag säga att jag verkligen kollat upp detta och att jag faktiskt inte är en dålig mamma för ett glas bubbel!

/Maria - iphone

3 kommentarer:

  1. Emelie Jansson28 maj 2011 kl. 00:55

    Mia, du är absolut inte en dålig mamma för ett glas bubbel!!! :) Bara fint att ni vill fira erat fina liv och underbara son!! Och det ska absolut INGEN få stoppa er från att göra !!! :) Ni är BRA föräldrar!! :)

    SvaraRadera
  2. Tack snälla du för de fina orden!! :)

    SvaraRadera
  3. Ett glas skumpa skadar varken dig eller lillen! Klart ni ska kunna fira en sån fantastisk upplevelse som att få barn och ha blivit en liten underbar familj!
    Ni är fantastiska, mogna och ordentliga föräldrar, är så stolt över er! <3
    Kramisar/Mamma

    SvaraRadera

Lämna gärna ett avtryck här!