onsdag 14 december 2011

Om att inte hinna städa

Medan jag sitter på golvet med W, som blir jättearg om jag går därifrån, så tittar jag mig omkring och den enda jag ser är röra. Hela vardagsrumsgolvet är belamrat med filtar, lekmatta, leksaker och annat vi låtit W leka med. Och köket, det ska vi inte ens tala om. På sista tiden har W haft en period då han inte velat vara själv och gråter så fort man går ifrån honom eller sätter ner honom. Det ger oss inte särskilt mycket tid att ta hand om hemmet. En i taget får vi turas om att städa medan den andre är med W. Nu när G tentapluggar är jag själv med W för det mesta. Då blir det inte mycket gjort. Han sover bara 30 minuter åt gången, lagomt så jag hinner slå på kaffe, ta reda på disken, köra igång en tvättmaskin och dricka mitt kaffe. Sen vaknar han och då vill han ha hela mammas uppmärksamhet. Jag tänker på de bebisar som sover uppemot 2 timmar i sträck under dagen. Förstå, då skulle man ju hinna städa igenom hela huset under tiden. Tänk om det gick till så. Eller om det vore så enkelt att W kunde känna för att leka själv en sisådär 20 minuter i alla fall. Det blir nog roligare när han lär sig krypa eller resa sig själv. Nu när något inte går, som att resa sig eller nå en viss leksak. Så sätter han sig och skriker jätteargt. Det måste vara frustrerande att inte kunna göra det man vill. Men, snart lär han sig! Under tiden blir åtminstone tvätten och disken undanplockad.


/Maria - iphone

4 kommentarer:

  1. Äsch, städa vad är väl det? Det är så himla tråkigt ändå. :)

    SvaraRadera
  2. Elly är precis som W, ingen höjdare på att sova ordentligt på dagarna. Om hon sover 1 h eller mer så är det i vagnen eller i famnen, i sängen är det svårt att få henne att sova, oftast blir det ca 15 min där, så jag förstår precis hur du har det! Nu har vi dock haft en bra period då hon har kunnat leka mer själv, bara jag har varit i närheten. Men nu, när hon kryper och ska resa sig mot allt blir det ett helt annat passande, så nu blir det inte många knop gjorda!

    Jag tänker ofta på de som har bäbisar som sover bra på dagarna, jag skulle vara glad om jag fick 1h om dagen...

    SvaraRadera
  3. Visst var den söt! Det var jättekul att vinna ngt :)

    L sover ca 2 timmar på förmiddagen och ca 1 timma på eftermiddagen, dock så slänger jag mig inte på såna där tråkiga grejer som att städa direkt utan tar vara på en ensamstund - ett tag iaf innan det blir tråkigt ;) Då städar jag lite också :P

    SvaraRadera
  4. Lisa: Haha! Fast jag tycker ju att det är lite kul, i alla fall resultatet! :)

    Fifi: W sover också bäst i vagnen och då får ju man själv inget gjort ändå eftersom man är ute och går! Jag förstår att det måste bli mycket annat att göra när barnen är mer rörliga, då hinner man helt enkelt inte med annat! ;) Skönt ändå att inte vara ensam!

    Frida: haha, så sant! Det är bara det att jag har lättare för att slappna av offentligen när det redan är undanplockat. Annars sitter jag liksom och känner mig stressad för att jag egentligen "borde" städa... :P

    SvaraRadera

Lämna gärna ett avtryck här!