tisdag 25 januari 2011

Barnmorskan

Besöket hos barnmorskan gick bra. Dessvärre hade hon väldigt mycket och var stressad, så på slutet hann vi liksom inte med alla frågor jag hade. Förutom det var det ett bra besök! =) Hjärtljuden var jättefina - 142 låg dom på. Lilla plutt. Gustav spelade in på mobilen, det låter så mysigt! =) SF måttet hade växt precis enligt kurvan. Ligger över kurvan, men min egen kurva går hittills precis som den ska. =) Kanske är det en stor bebis där inne!? Kan det ju vara med tanke på att Gustav var en stor bebis. :P Dessvärre gör det så himla ont när hon ska mäta, för hon trycker ganska hårt på blygdbenet för att känna var hon ska mäta och det är ju i blygdbenet den ondaste foglossningen sitter, aj, aj, aj! Blodtrycket var jättebra, likaså blodvärdet och det bästa av allt, vikten har stått stilla sedan det senaste besöket för fyra veckor sedan! =) Hade lite panik över viktuppgången och började vara noga med att äta väldigt mycket sallad och frukt, samt äta mellanmål och simma oftare. Det verkar ha fungerat! För bebis har växt som han ska och jag har inte gått upp något mer, då kanske det betyder att jag gått ner lite i mig själv under den här tiden. =)

Sedan skulle barnmorskan berätta om förlossningen, vilket jag inte alls var beredd på. Innan har jag inte alls känt mig orolig inför förlossningen, jag vet att det kommer att göra ont, men hur ont och på vilket sätt, det får jag helt enkelt ta då. Men nu fick vi se en massa bilder och barnmorskan visade med en docka och ett bäckenben och helt plötsligt kändes allt väldigt läskigt! Blev nästan lite svimfärdig som jag kunnat blivit nu under graviditeten när det kommer till ben och blod osv. Och så tänkte jag att "det här kommer inte att gå, ska en så stor bebis komma ut ur det lilla hålet? Det går inte!" På något vis kändes det så onaturligt, fast det är det mest naturliga i världen! Det är konstigt det där, men vi ska ju såklart få mycket mer information på föräldragruppen sen, och samtidigt som det kändes läskigt så var det skönt att få mer information. Dock känns det inte lika läskigt nu längre när jag hunnit smälta de där bilderna. =)

Förresten fick vi för första gången komma till det nya stället, Norslunds mvc har flyttat ihop med Tiskens vid arenan. Öppna förskolan fanns det där också och det var så himla fint överallt, kändes riktigt mysigt att gå dit! =)

Det är alltid en sådan härlig känsla att få höra hjärtat och se hur nöjd barnmorskan ser ut då hon berättar att allt är bra och ser jättefint ut! Då kan man bara fortsätta längta!

/Maria

1 kommentar:

  1. Nu har jag också hittat hit, ett stort gratis till bebisen i magen!! Vad roligt! :D Antar att du är full av både spänning och längtan! :) Kram

    SvaraRadera

Lämna gärna ett avtryck här!