lördag 22 januari 2011

Quinoasallad till lunch!

Här kommer ett recept på supergod och superenkel quinoasallad. Det är mamma som lärt mig denna, fast jag vet inte om jag gör exakt som hon, men mums blir det! =)

Till ca. 4 personer

Ingredienser
3dl quinoa (röd eller vit, eller som jag gjorde, blandande)
1/2 grillad kyckling (jag använde istället 4 kycklingklubbor från gårdagen)
1/2 salladshuvud
2-3 tomater
En bit gurka
1 rödlök
1 liten burk majs
1 citron
fetaost
svartpeppar
flingsalt

Tillagning
1. Koka guinoan efter förpackningen tillsammans med en grönsaksbuljongtärning. Låt sedan svalna.
2. Dela kycklingen i småbitar och lägg i en stor skål.
3. Skär sallad, tomat, gurka, rödlök och fetaost. Lägg sedan i skålen, lägg även i majs.
4. När quinoan svalnat lägg den i skålen och blanda allt, blanda i lite svartpeppar.
5. Skär citronen i klyftor att ha till salladen, lägg några klyftor i vattnet till maten.
Färdigt att serveras!


Det är förresten jättegott att ha avokado i, men någon sådan hade vi inte hemma.

Man kan ju såklart blanda i precis vad man vill, men såhär blev dagens quinoasallad! =) Jag som inte är så förtjust i fetaost hade den på sidan.

/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett avtryck här!