onsdag 4 januari 2012

Mamma Mia´s Linssoppa

Det är så enkelt, så gott och så nyttigt.
Tänkte dela med mig av mitt bästa recept på linssoppa. :)


Du behöver:
ca. 5-6 portioner
2 dl röda linser
2 gula lökar
1 msk margarin
1,5 msk paprikapulver
9 dl vatten
1 morot
1 tsk salt
2 vitlöksklyftor
1 grönsaksbuljongtärning
1 burk krossade tomater
2 starka korvar (ex. chorizo)
curry, krydda efter smak
spiskummin, krydda efter smak
1 msk fryst persilja

Så här gör du (eller, så här gör jag):

1. Skölj linserna noggrant och låt torka i durkslaget.
2. Hacka löken, tag sedan fram en kastrull och fräs löken tillsammans med paprikapulver i margarinet. Skala och skär moroten i mindre bitar.
3. Häll i linser, vatten, buljongtärning, krossade tomater och moroten i kastrullen. Låt koka upp.
4. Skär korven i mindre bitar och fräs ett kort tag i stekpanna. Pressa vitlöksklyftorna i kastrullen och krydda sedan med salt, curry och spiskummin.
5. Låt soppan koka i 10 minuter under lock, när det är klart rör i persiljan.

Ät och njut!

Vi lade en klick crème fraîche i soppan och det blev så himla gott!

Psst! Man kan variera den här soppan så mycket med andra kryddor, utan korv och morot osv. Kanske kan man göra det till en linsröra istället.

4 kommentarer:

  1. Älskar linssoppa! Jag brukar göra på linser, morot (eller potatis) och lök bara, mycket gott det också. Och buljong då givetvis, och ktyddor. =)

    SvaraRadera
  2. Jag älskar linssoppa, men har aldrig testat att ha chorizos i, det måste jag göra!

    SvaraRadera
  3. Lisa: Det är supergott! Det är så roligt att man kan variera den så pass mycket också. :)

    Fifi: Mums är det! Ja det lär du prova!!

    SvaraRadera
  4. Det såg verkligen gott ut, måste prova det där nångång :)

    SvaraRadera

Lämna gärna ett avtryck här!