måndag 16 januari 2012

Om att sluta amma

För ungefär en vecka sen bestämde vi oss för att sluta amma. Under de senaste dagarna hade W bara ammat en gång om dagen, vartannat bröst varannan gång. Så vi slutade. Jag tänkte ungefär så här att eftersom det knappast kändes att det fanns någon mjölk i mina bröst skulle gå jättebra. Att mjölkproduktionen liksom skulle vänja sig och man inte behövde göra någonting.

Det visade sig att det inte riktigt var så enkelt.

Brösten har istället blivit mer och mer fyllda med mjölk för varje dag som gått. Jag har tänkt att det nog slutar fyllas på och istället sjunker tillbaka igen vilken dag som helst. Igår var brösten riktigt spända och jag funderade på att pumpa ur dem lite, men tänkte att det är dumt att stimulera mjölkproduktionen.

Jag skulle ha pumpat!

För Aj! Idag har jag flera hårda och ömma klumpar i båda brösten, men särskilt i det vänstra. Har nog fått en släng av mjölkstockning. Har gett mig på lite massage i duschen samt pumpning, men det är inte bra alls. Jag hoppas verkligen det går över snart.

Dagens lärdom: Läs på innan du gör något, i det här fallet att sluta amma, och anta inte så mycket!

5 kommentarer:

  1. Aj, det måste göra vansinnigt ont!
    Är W nöjd med att ha slutat?

    SvaraRadera
  2. Åh jag funderar också på hur jag någonsin ska kunna sluta amma. För Emanuel och mina bröst är liksom... ETT. Haha. Han är en riktig liten tuttman! Ammar bara på nätterna, det är därför det är jobbigt. Men men det löser sig väl nångång.

    Och fy vad det gör ont med mjölkstockning, jag hade det 2 ggr när Mani var pytteliten. Fick inflammation med. Ett tips är att sätta sig på knä framför ugnen (på nåt X antal grader), öppna luckan och "baka bullar" (värma brösten);) Haha.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Usch :( När jag slutade så var jag tvungen att pumpa ur de första 2 dagarna typ för de sprängde såååå, sen gick de bättre!
    Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Jag har också nyligen slutat amma. Blev likadant för mig. Kommer och går lite..

    SvaraRadera
  5. Jag undrar varför ni bestämde er att sluta från början. Du skriver att det var för att du bara ammade en gång om dagen men varför ville du sluta med det?

    SvaraRadera

Lämna gärna ett avtryck här!