måndag 21 mars 2011

Besök hos Barnmorskan

Idag hade vi ett tidigt besök hos barnmorskan, bebis växer som han ska och mitt SF-mått låg på 37 cm. Bebis hjärta slog jättefint och låg på 144. :) Vikten hade visst skenat under de senaste 2,5 veckorna och jag hade gått upp så mycket som 3kg, det känns dock inte så fruktansvärt med tanke på att vikten stått stilla i 3 månader. Jag tror dessutom att jag lagt på mig en del vätska, för mina fingrar har börjat vara väldigt svullna och ibland får jag inte av mig ringen. Två barnmorskor kände hur bebis låg och de kunde fastställa att bebis ligger vänd åt höger och är fixerad. Barnmorskan sa även att bebis huvud låg ganska lång ner i förlossningskanalen. Det är så häftigt, det känns som verkligen som att det närmar sig när bebis ligger redo där han ska. :) Jag vet däremot inte om han var så nöjd med barnmorskornas klämmande på magen för han började trycka med rumpan så magen blev helt sne. ;) sötnosen!

Däremot fick jag blodtrycksfall när jag låg på rygg och de undersökte mig, jag blev alldeles svettig och snurrig. När barnmorskan tog blodtryck på mig sa hon att jag hade ett rejält blodtrycksfall för då låg det på 80/50, i vanliga fall ligger det på 120/70-80 tror jag. Inte konstigt att jag mådde dåligt! Ett tag senare hade det stigit i alla fall. När vi sedan skulle ta blodprov var barnmorskan lite orolig för att jag skulle svimma av, men det gick bra och jag började piggna på mig. :) Nu har jag vilat ett litet tag och ätit lite smörgås så jag mår lite bättre, tur är det för nu måste jag åka till skolan!

/Maria - iphone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett avtryck här!