tisdag 8 mars 2011

v.34+0

Snabbt kilar vi in i en ny graviditetsvecka, v.35 vilket har varit en milstolpe för mig. Nu är det ungefär 1,5 månad kvar till BF. Det är så häftigt! Samtidigt som man får lite smått panik över att det kan hända när som helst nu egentligen och att man känner att inte riktigt än, "låt det bli april först i alla fall" så känns det som att veckorna går jättesakta. Man längtar och längtar samtidigt som man börjar bli nervös. Det är verkligen spännande! =)

Bebisen väger mellan 2200-2400 gram och är ca. 45-47 cm lång i den här veckan. Det står också att 99% av alla barn som föds i den här veckan klarar sig bra och utan allvarliga skador, det känns verkligen som en lättnad, men jag vill ändå att bebis ska stanna kvar några veckor till och "gräddas". =)

Jag börjar tänka på och fundera mycket kring förlossningen nu, tankar som att "tänk om bebisen ligger med rumpan först?", "tänk om vi behöver göra snitt av någon anledning", "tänk om bebis hjärtljud går ner under förlossningen", tänk om det händer mig eller bebis något under förlossningen?". Ja, det är mycket som snurrar i huvudet nu. På ett sätt längtar jag och tar det hela med ro, men så tänker jag efter på allt som kan hända också.. Funderar på att se nya serien "ett barn i minuten" men jag är fundersam på om det skulle lugna mig eller göra mig jätteorolig. Någon som sett det och har ett utlåtande? Något jag bestämt mig för är att jag inte vill skriva en förlossningsplan in i minsta detalj, jag vill veta vilka ställningar man kan föda i, vilket smärtlindring som finns, men annars vill jag guidas av den kunniga personalen när det väl är dags. Det gör mig mer stressad och orolig att känna att jag borde veta vad jag vill. Nej, jag vill ta det som det kommer och få tips på vägen för vad som passar bäst i min situation. Det är vad jag vill! =)

/Maria

2 kommentarer:

  1. Jag såg det igår och tyckte det var ett bra program, blev inte alls avskräckt, snarare tvärt om ;)

    SvaraRadera
  2. Ok vad bra, då ska jag nog tvinga Gustav att se på det med mig sen :)

    SvaraRadera

Lämna gärna ett avtryck här!