söndag 13 mars 2011

Gravidkrämpor (Varning för klaginlägg)

Dagen idag blev inte riktigt som tänkt, men inte så dum ändå. Vi började med att städa lite här hemma och sedan åkte Gustav till praktiken. Min och Zaras dejt fick ombokas så istället tog jag tag i BB-väskan och efter det gick jag och la mig ett tag. Nu på kvällen har jag tagit tag i disken och ska lägga mig i soffan och läsa "Att föda" i väntan på att Gustav kommer hem från praktiken. Jag förstår inte vad jobbigt jag tycker det är att vara ensam hemma, jag vill verkligen inte göra någonting innan han kommer hem. Tokigt!

Måste bara få klaga av mig lite på alla gravidkrämpor som blir värre och värre nu mot slutet. Jag är alltid jättetrött, på nätterna sover jag inte ordentligt. Jag vaknar varje gång jag vänder på mig och jag kan vara glad om jag bara behöver gå upp och kissa två gånger under en natt. När jag väl vaknar till har jag också svårt att somna om igen och ligger ofta vaken ett tag. Alltså blir nattsömnen väldigt dålig med alla avbrott. Att vara så stor och tung är också uttröttande och det märks att jag behöver sova ett tag på dagen för att fungera. Det känns skönt att läsa om många andra gravida som har det likadant och säger att de nästan behöver sova två gånger på dagarna nu för tiden. Det är alltså inte bara jag som är så här trött och slut hela tiden. Värken i kroppen har också blivit mycket värre på sista tiden, jag får jätteont i höfterna under nätterna, det riktigt skär i dem vilket gör att jag måste hoppa runt och byta ställning/sida väldigt ofta under nätterna. Som jag skrev innan så vaknar jag ju varje gång jag vänder mig. Ryggen gör också ont, när jag sitter länge i skolan, när jag plockar i och ur diskmaskinen, när jag duschar och går/står längre stunder börjar det göra riktigt ont i ryggen. Att röra sig börjar bli svårt nu, varje rörelse kräver mycket mer av en och man har förlorat all smidighet känns det som. Dessutom känns det som att jag alltid är i vägen och slår i saker med kroppen. Ja, det är helt enkelt kämpigare. Nu när magen växt så mycket de senaste veckorna har även nya bristningar kommit och det kliar så jag tror jag blir galen! Det är helt enkelt inte lätt.. :P

Som ni säkert kan förstå så har skolan fått väldigt låg prioritet nu, jag orkat helt enkelt inte. Jag har ingen motivation och huvudet är fullt av så mycket annat att tänka på och förbereda inför bebis ankomst. Att sitta på seminarier är jättejobbigt, jag orkar inte längre hålla koncentrationen uppe och försvinner i mina tankar hela tiden. Hur mycket jag än kämpar så känns det som att jag aldrig hänger med riktigt längre. Som tur var är det bara 3 veckor kvar på kursen och sen får jag uppehåll från allt plugg, och jag känner att ett långt uppehåll då jag kan tänka på annat än skolan är precis vad jag behöver. Det är precis vad jag vill, ett uppehåll då jag kan lägga all min fokus på en liten bebis. Fantastiskt! =)

Att vara gravid är helt fantastiskt och det bästa som någonsin kunnat hända mig och Gustav. Men det är faktiskt också kämpigt att vara höggravid och man måste ju få klaga lite ibland. =)

/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett avtryck här!