tisdag 5 april 2011

v.38+0

14 dagar kvar till beräknad födsel och vi "rullar" in i graviditetsvecka 39. Det är så nära nu så det är helt galet, jag blir alldeles pirrig i kroppen när jag tänker på det! 2 veckor kvar, tänk så många veckor vi väntat och nu är vi snart framme. Fantastiskt är vad det är! Fast vi gjort i ordning så mycket här hemma med skötplats, spjälsäng, vagn och tvättande av bebiskläder samt att jag känner bebisen sparka massor i magen så är det ändå så svårt att förstå att det verkligen är en bebis som flyttar in hos oss snart. Vår alldeles egna bebis, som levt med mig i magen så länge. Åh, det är så häftigt! =)


Bebisen väger nu ca. 3200-3400 gram och är 48-50 centimeter lång. Jag har haft en del molande "mensvärk" nere vid blygbenet och bak i ryggen, det har inte gjort ont utan känts som "vanlig" mensvärk. Idag har jag haft den känslan ända sedan jag vaknade kl. 4.00 i morse. Mamma hade en kund idag som är barnmorska och hon frågade hur det gick för mig, mamma berättade om mensvärken och då förklarade barnmorskan att det var jättebra. Hon sa att mensvärken får man då livmodertappen blir kortare och kortare samtidigt som bebis trycker sig längre och längre ner. Till slut blir tapppen så kort att förlossningen börjar och man öppnar sig. Barnmorskan tyckte också det var jättebra att jag drack hallonbladste. Åh så spännande, det händer alltså grejer! ;)

/Maria

2 kommentarer:

  1. Kul! Kommer ihåg längtan och väntan där i slutet:)

    SvaraRadera
  2. OJOJOJOJOJOJ!!!! Nu börjar det närma sig!!! :) Kanske blir tidigare tom!! :) Ni kan ju bli föräldrar kanske redan denna eller nästa vecka!! :) MYSIGT!!

    SvaraRadera

Lämna gärna ett avtryck här!