tisdag 12 april 2011

v.39+0

Nu går vi in i 40:e graviditetsveckan, det är alltså precis 1 vecka kvar till Bf. Än så länge har jag haft sammandragningar av och till, ibland väldigt många under olika perioder av dagarna och ibland nästan inga alls. De har aldrig gjort ont, utan det har blivit som en tryckande känsla i hela livmodern och den blir spänd, jag kan även få det lite tungt i bröstet samtidigt. Många skriver om att det har väldigt mycket förvärkar, men det kan ju vara olika också. Vissa har förvärkar i flera veckor innan förlossningen sätter fart, medan andra får mer riktiga värkar direkt det sätter igång istället. Jag hoppas jag är en av de sistnämnda, för annars skulle förlossningen kännas väldigt långt borta med tanke på att jag själv upplever att jag inte känner så mycket. Men nog tror jag att det händer saker, barnmorskan sa vid sista kontrollen att bebis har sjunkit ner mycket och jag har även känt att han borrat sig ner ännu mera under den senaste veckan. Dessutom får jag många kommentarer om att min mage sjunkit och är låg, så bebis ligger nog ganska långt ner nu. :) Igår fick jag ett "annorlunda" ont medan vi var på IKEA, det började skära, lite som foglossning men mer upp i magen och ner mellan låren. Jag känner att jag fortfarande har den här känslan. Igår blev jag så orolig när det började göra ont även upp mot magen och inte bara i "benet", men på kvällen och under natten och morgonen har jag känt bebis busa runt i magen så han verkar må bra! Den här känslan kommer då jag rör mig precis som foglossningen gör, men det gör ondare och på ett annat sätt. Förhoppningsvis ännu ett steg i rätt riktning! :)

Så här står det om bebis i 40:e graviditetsveckan: I genomsnitt väger ett barn i den här veckan ungefär 3600 gram och är cirka 51 centimeter långt, men vikten och längden kan variera mycket. Vikten ligger oftast mellan 2800 och 4500 gram och längden mellan 47 och 55 centimeter. Undrar om vår bebis kommer att vara ännu större? Med tanke på Gustavs gener. ;)

Bilden och informationen kommer härifrån.

/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett avtryck här!